انواع سم مگس

انواع سم مگس و شناخت این مدل های مختلف از سم ها برای کسانی که دیگر تحمل وجود مگس ها در محیط کاری و زندگی خود را ندارند، می تواند شبیه به یک معجزه باشد. بسیاری از سم هایی که در بازار برای از بین بردن جانوران موذی و حشرات استفاده می شوند، می توانند به صورت برعکس عمل کنند. در واقع این سم ها نه تنها حشرات را از بین نمی برند بلکه حتی ممکن است سبب تقویت شدن سیستم ایمنی بدن آن ها شده و سبب شوند که حتی سم های قوی تر نیز نتوانند بر روی بدن این مگس ها تاثیر داشته باشند.

معرفی انواع سم مگس

همان طور که تاکنون حدود 5 هزار نوع مختلف از مگس ها شناسایی شده اند که با یکدیگر تفاوت دارند، می توانیم بگوییم که انواع مختلفی از سم های مخصوص برای مگس ها نیز وجود دارد. به طور مثال سمی که بر روی مگس های صحرایی که به اصطلاح خر مگس نیز به آن ها گفته می شود، احتمالا تاثیر مطلوبی را بر روی مگس های خانگی نداشته باشد. به دلیل همین تفاوت های بنیادی و اولیه در سیستم بدنی این حشرات، لازم است حتما سم های مختلفی را برای آن ها تولید کنیم. در این قسمت به این موضوع می پردازیم که دقیقا کدام مدل از سم ها می تواند برای کدام نوع از مگس ها گزینه مناسبی باشد وچند نوع سم به طور کلی وجود دارد که می توانیم از آن ها استفاده کنیم.

مگس ها

مگس های ریز

·سم های گیاهی  

سم های گیاهی اولین گروه از سم هایی هستند که می توانید از آن ها بهره گیری کنید. سم های گیاهی در حقیقت به سم هایی گفته می شوند که می توانند حشرات را با کمترین میزان آسیب ها به محیط زیست، انسان ها و حیوانات از بین ببرند.

شالوده و پایه اصلی سم های گیاهی از گیاهان و عصاره های آن ها و همچنین ترکیب کردن آن ها به وجود می آید. معمولا این مدل از مواد به دلیل آن که گیاهی هستند و ذرات کمتری از سم را نیز در اختیار دارند، می توان گفت که به مدت زمان بیشتری برای اثرگذاری نیز نیازمند هستند. هر قدرمدت زمانی که می خواهید تا سم ها اثر گذاری داشته باشند، کمتر باشد، لازم است از سم های قوی تری نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که هر کدام از سم های قوی که وجود دارند، یک سری از فرمول های شیمیایی خاص خودشان را دارند و نباید به هیچ وجه این موضوع را فراموش کنید.

·سم های شیمیایی

سم های شیمیایی دومین دسته از سم ها هستند که می توانید برای از بین بردن انواع مگس ها از آن استفاده کنید. این مدل از سم ها معمولا در کارخانه ها و کارگاه های سم سازی تولید می شوند و اثراتی بسیار بهتر و بیشتر را بر روی جمعیت های این حشرات موذی می توانند داشته باشند. زمانی باید از این مدل از سم ها استفاده کنید که بدانید دیگر راه حلی وجود ندارد و تنها راه چاره، استفاده کردن از سم های شیمیایی است.

از جمله مشکلاتی که در خصوص این مدل از سم ها وجود دارد، آن است که سم های شیمیایی می توانند علاوه بر آن که بر روی حشراتی همچون مگس ها تاثیر می گذارند، بر روی انسان ها و حیوانات نیز تاثیرات مخربی داشته باشند. ه همین دلیل نیز معمولا توصیه می شود تا حد ممکن از سم های شیمیایی استفاده نکنید.

مگس

معرفی انواع سم های گیاهی مگس

متوجه شدید که سم های گیاهی چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توانید آن ها را تشخیص دهید. در این بخش به چند مورد از مهم ترین این سم ها اشاره خواهیم کرد. در صورت لزوم می توانید با توجه به شرایط خودتان و همچنین با توجه به اینکه تاثیر گذاری کدام نوع سم گیاهی را بیشتر می پسندید، از یک و یا چند مورد از این نوع سم ها استفاده کنید تا کار شما نیز هرچه بهتر و راحت تر پیش رود.

·گل های داوودی

یکی از سم های گیاهی می تواند مربوط به یک گیاه به نام گل داوودی باشد. این گیاه می تواند با تولید کردن فرومون ها و رایجه هایی که برای مگس ها ناخوشایند است، سبب دور ماندن آن ها از خانه و محل مورد نظر شما شود. به همین دلیل نیز بهترین کار آن است که در آن را در نزدیکی محیط زندگی خود بکارید.

·فلفل

استفاده کردن از اسپری فلفل قرمز و تند یکی دیگر از دفع کننده های گیاهی است ک9ه تاثیرات فوق العاده ای را نیز از خودش برجای می گذارد.

·زنجبیل

زنجبیل نیز همچون فلفل قرمز می تواند انواع حشرات و به خصوص مگس ها را به خوبی از خودش دفع کند. این مسئله به دلیل رایجه بسیار تندی است که زنجبیل ها دارند و به همین خاطر نیز باید آن ها را حتما در نظر داشته باشیم.

·سم تند اکسیر

سم بعدی که با یک سری از تغییرات بر روی فرمول اصلی آن ساخته می شود، سمی به نام تند اکسیر می باشد. این مدل از سم گیاهی و کاملا ارگانیک بوده و خطری را برای انسان ها در پی نخواهد داشت. یکی از بزرگ ترین گروه های حشرات که با سم های تند اکسیر می توان آن ها را نابود کرد، مگس های سفید می باشند.

·گیاهان تند

گیاهان تندی همچون انواع نعنا فلفلی، نعنا معمولی و… می توانند در از بین بردن و دور کردن حشرات از شما بسیار اثرگذار باشند. به همین دلیل نیز معمولا می توانید از پودر این گیاهان در آب استفاده کردن و آن را در همه جای خانه اسپری کنید. این کار سبب می شود تا مگس ها به خودی خود از محیط دور شده و به راحتی بتوانید بدون آن که از گونه سم شیمیایی استفاده کنید، آن ها را از بین ببرید. در ضمن توجه کنید که استفاده از نعناع تازه اثرگذاری بیشتری نیز دارد.

علاوه بر این موارد، سم های گیاهی بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها برای دور کردن حشرات و مگس ها از محیط زندگی و کار خودتان دور کنید. اما باید بدانید که هر کدام از آن ها چه ویژگی هایی دارند و دقیقا به چه صورت می توانیم این ویژگی ها را به نفع خودمان به کار گیریم تا کمترین آسیب به ما و حیوانات اهلی وارد شده و بیشترین تاثیر را بر روی کنترل جمعیت حشرات داشته باشیم.

مگس کش

معرفی انواع سم های شیمیایی مگس

سم های شیمیایی ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند. در قسمت بالاتر نیز توضیح دادیم که هر قدر میزان اثر

گذاری سم بر روی حشرات بیشتر و سریع تر باشد، به همان میزان نیز مشاهده می کنیم که سم ها می توانند بر روی انسان و حیوانات و حتی گیاهان نیز تاثیرگذار باشند. معمولا سم های شیمیایی به این صورت هستند که علاوه بر تاثیر گذاری بر روی مگس ها، می توانند چندین گونه و دسته دیگر از حشرات را نیز تحت الشعاع قرار دهند. در ادامه سعی شده است تا تمامی این مدل های سم های شیمیایی را معرفی کنیم.

·مالاتیون 57 درصد امولوسیون

برای از بین بردن آفت های درختان مناطق سرد سیر مثل شپشک ها، ملخ ها، آفت ها، شته ها و… استفاده می شود. به یاد داشته باشید که این نوع از سم های مگس ها را نباید در جای دیگری به جز زمین های کشاورزی استفاده کنید. سم مالاتیون می تواند به صورت غیر سیستمیک و صرفا با تماس، گوارش و تنفس توسط حشره ها، آن ها را از بین ببرد.

زمانی که باغ و یا زمین کشاورزی را با استفاده از این مدل سم ها و مواد، سمپاشی می کنید، دقت داشته باشید که از هرگونه خوردن و آشامیدن و تی کشیدن سیگار دوری کنید. دلیل این مسئله نیز مربوط به ذرات بسیار ریز سم است که می تواند در هوا پراکنده شود و از این طریق به بدن وارد گردد. اگر با این نوع از سم دچار مسمویت شدید، اتمالا علائمی همچون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و اختلالاتی در بینایی را خواهید داشت.

·تری کلرفن 80 درصد

این مدل از سم ها و محصولات شیمیایی به شکل پودرهایی هستند که قابلیت حل شدن در آب را دارند. برای از بین بردن مگس ها در کنار حشرات و آفت های محصولاتی همچون گندم و جو، برنج، آفتابگردان و سویا، پیاز، خربزه، کلم، نخود کارادرینا و نارون از آن ها استفاده می شود. زمانی که از این سم بر روی گیاهان و محصولات خوراکی استفاده می شود، این مواد توسط ریشه های گیاهان جذب شده و وارد بافت های گیاه می شوند. به همین دلیل است که اگر حشرات و مگس ها به سمت گیاهانی که با تری کلرفن سمپاشی شده اند، مورد سمپاشی قرار گیرند، دچار مشکل و مرگ خواهن شد.

نحوه اثر گذاری این سم بر روی حشرات و به خصوص مگس ها نیز به این صورت است که سیستم گوارش آن ها را دچار مشکل خواهد کرد. معمولا اگر با سم تری کلرفن مسموم شوید، علائمی همچون سردرد، سرگیجه و حالت تهوع را نیز خواهید داشت. این موضوع نشان می دهد که نباید به هیچ وجه این مسئله را ساده گرفته و نیاز است تا حتما به پزشک برای این کار مراجعه کنید.

·دیکلرووس 50 درصد امولسیون

سم بعدی با نام دیکلرو وس شناخته می شود. درختان میوه، چای کاری ها، سبزیجات و صیفی جات از جمله مهم ترین مواردی هستند مه می توانند از این نوع سم برای دور کردن حشرات مزاحم از جمله مگس ها از خودشان استفاده کنند. در صورتی که با این موضوع روبرو شدید و احساس کردید که نیاز دارید تا از سم هایی استفاده کنید که محصولات شما از آفت ها در امان بمانند دیکلرووس گزینه بسیار مناسبی می تواند باشد.

نباید از دیکلرووس در محیط خانه، محل کار و… استفاده کرد. تنها فضاهایی که می توانید از این سم استفاده کنید، همان مواردی است که در بالاتر نیز آن ها را نام بردیم. احتمال مسمومیت شما در زمانی که در حین سمپاشی کردن هستید و اقدام به خوردن، آشامیدن و یا سیگار کشیدن کنید، بسیار بالا می رود. به همین دلیل نیز می باشد که همواره این مسئله توصیه می شود و شما را از این کار منع می کنند.

در صورتی که متوجه شدید دچار مسمویت شدید، حتما سریعا به پزشک و اورژانس مراجعه کرده و از هرگونه درمان های خانگی نیز خودداری کنید. علائمی همچون سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و اختلال در بینایی، می تواند بسیار اهمیت داشته باشد و نشان دهنده آن باشد که با سم دیکلرووس دچار مسمویت شده اید.

مگس کش اجیتا

·سم مگس کش آجیتا

نام سم آجیتا را احتمالا زیاد شنیده باشید. این مدل از سم ها می توانند کارایی زیادی داشته باشند و به طور کلی می توانیم بگوییم که این سم علاوه بر آن که کشنده بسیار قوی می باشد، جذب کننده بسیار قوی نیز است. هر کدام از ویژگی هایی که در مورد سم های آجیتا گفته می شود را در ادامه بیشتر مورد توجه قرار دهید.

این سم می تواند از دو طریق جذب کننده جنسی و همچنین تحریک کردن حس قوی بویایی که مگس ها دارند، سبب مرگ آن ها شود. در صورت خوردن، استنشاق کردن و یا حتی تماس پیدا کردن مگس با این نوع از سم، متوجه می شوید که مگس ها دچار آسیب شده اند.

برای آن که سم آجیتا تاثیرگذاری زیادی داشته باشد نیز می توانیم بگوییم که این مدل از سم ها را به سه روش استفاده به شکل پودر، تهیه کردن محلول از آن و کشیدن بر روی سطوح و همچنین تهیه کردن اسپری از آن، می توانیم مورد استفاده قرار دهیم.

اگر از سم های اصل آجیتا استفاده کنید، می توانید به شکل ساده و راحتی هم برای مگس های خانگی و هم برای انواع مگس فاضلاب و مگس میوه، از آن استفاده نمایید. فراموش نکنید که برای از بین بردن هر کدام از گونه های ذکر شده، لازم است تا حتما به شکل های مختلفی از آن سم ها استفاده کنید.

·سم اوبرون

سم اوبرون نیز دارای تاثیرگذاری بسیار بالایی می باشد. این مدل از سم ها به شکلی طراحی شده اند که اجازه نمی دهند هیچگونه چربی در بدن حشرات ساخته و پردازش شود. در نهایت نیز آن چیزی که از تاثیرات این سم مشاهده خواهید کرد، آن است که آفت ها و به خصوص مگس ها می توانند کاهش چشمگیری را در تخم گذاری خود داشته باشند. تنها اتفاق مربوط به کاهش مقدار و تعداد تخم ها نیست، بلکه حتی تخم ها در زمان باز شدن نیز مشکل خواهند داشت و به این ترتیب مشاهده می کنید که این سم چگونه می تواند بر روی حشرات بسیار اثرگذار باشد.

·سم ورتیمک

کاربردهای اصلی سم ورتیمک برای مگس سبزی و صیفی و همچنین کنه زنگ و مرکبات کاربرد دارد. اگر برای از بین بردن مگس ها بخواهید از این سم ورتیمک استفاده کنید، لازم است همزمان با پیدا شدن اولین دالان های لاروی شکل، از آن سم بهره گیری کنید. اما در صورتی که می خواهید برای نابودی کنه ها و زنگ های مرکبات از آن استفاده نمایید، بهتر است این کار را همزمان با شروع اولین آلودگی ها انجام دهید که بیشترین میزان اثرپذیری را نیز داشته باشید.

·سم مگس دیویس

یکی از انواع سم هایی که امروزه برای محیط های بسته و خانه ها می تواند به راحتی استفاده شود و تاثیرات مناسبی را نیز از خودش بر جای می گذارد، سم کامان است. این مدل از سم ها به شکل اسپری بوده و بر روی سطوح و یا محلی که مگس ها تجمع پیدا می کنند، اسپری می شوند. نحوه اثر گذاری این سم محلول نیز به این صورت است که به شکل فوری و تقریبا درجا بر روی سیستم عصبی حشرات اثر کرده و آن ها را فلج می نماید. فلج کردن حشرات باعث می شود تا آن ها در نهایت نیز دچار مرگ شوند. البته کامان علاوه بر حشراتی همچون مگس ها و پشه ها، می تواند برای جانوران بزرگتری همچون سوسک و مارمولک نیز کاربرد داشته باشد. در صورتی که هرگونه را در این زمینه داشته باشید، می توانید به راحتی با کارشناسان فروش سم در میان بگذارید.

·سم سیرومازین

مدل بعدی سم های شیمیایی نیز مربوط به سمی به نام سیرومازین می شود. این سم برای از بین بردن مگس های مینوز جالیزی استفاده می شود. محصولات گیاهی که توسط این نوع از مگس ها و آفت ها تهدید می شوند، شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه ای و گیاهان زینتی می باشد. رشد و نمو لاروهای مگس را با استفاده از سم سیرومازین می توانیم کنترل کنیم و همین موضوع باعث می شود تا جمعیت مگس ها را نیز بتوانیم به شکل بهتری کم کنیم.

مگس ها

کلام پایانی

انواع سم مگس وجود دارند. هر کدام از این نوع سم ها را باید به دقت بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا انتخاب درستی کرده اید یا خیر. همان طور که گفته شد، نمی توانید هر نوع سمی را برای هر نوم مگسی استفاده کنید. اگر تصمیم گرفتید تا از سم های شیمیایی که تولیدات کارخانه ها هستند استفاده کنید، بهترین کار آن است که ابتدا سم را به دقت بررسی کنید و متوجه شوید که سم مورد نظر کیفیت مناسب را دارد یا خیر. پس از اطمینان یافتن از این قضیه، می توانید به سراغ مرحله بعدی یعنی خرید کردن بروید.