مشخصات رت یا موش فاضلاب
موش های فاضلاب، جوندگان بزرگی هستند که می توانند بیش از ۵۰۰ گرم وزن داشته باشند. طول آن ها می تواند به ۴۰ سانتیمتر رسیده و دمشان به تنهایی ۲۱ سانتیمتر طول داشته باشد. بدن موش نروژی، پوشیده از خز زبر می باشد که به رنگ قهوه ای و یا خاکستری است. گوش ها و دم آن نیز پوشیده از فلس، و دم این جونده کوتاهتر از مجموع طول سر و بدنش می باشد.
فضولات موش فاضلاب، کپسولی شکل است.
تولید مثل موش فاضلاب
موش فاضلاب طی ۲ الی ۵ ماه، به بلوغ جنسی می رسد و می تواند در هر ماه و فصلی از سال، تولید مثل کند. در هر تولید مثل، ۴ الی ۲۲ توله به دنیا می آیند. موش نروژی ماده، می تواند هر سال ۳ الی ۱۲ بار زایمان کند. در حیات وحش، موش فاضلاب بالغ معمولاً تا یک سال عمر می کند.
تهاجم موش فاضلاب، شامل جای گاز آن ها بر روی مواد غذایی و یا سیم های برق و امثال آن می باشد. جای مالش یا حالت ساییدگی و یا لکه های چربی که به دلیل حرکت این جونده در امتداد یک لبه، مثل لبه دیوار و … به جا مانده است نیز می تواند نشانگر فعالیت و حضور آن، در محل زندگیتان باشد. در حالت کلی، هرچه این لکه، تیره تر باشد، فعالیت نیز شدیدتر است.
ـوش فاضلاب

این موشها در بخشهای سطحی و پایین ساختمانها فاضلابها انبارهای مواد غذایی و کالا و کارخانجات صنعتی و غیره زندگی می کنند و به زباله ها و زندگی در بین آنها بسیار علاقه مند هستند.اندازه این موش گاهی به نیم متر می رسد و با مهیا شدن شرایط مناسب از نظر غذا ،آب و پناهگاه تاریک در طول سال ۸تا۹بار آبستن شده و به طور متوسط ۷ بچه می زاید. موش فاضلاب لانه خود را در شکاف های جوی آب فاضلابها و درزها و خلل و فرج دیوار در بخشهای پایینی می سازد.موش فاضلاب در فاضلابها که بشتر از هر نقطه دیگری امکان زندگی فراهم است وجود دارد و لانه خود را در محل شاخه های فرعی فاضلاب که خشک است بنا می کند این موش علاقه مند به ساخت لانه است و مشاهده شده که حفراتی را به عمق کمتر از ۱.۵ متر با چندین راه ورود و خروج ایجاد می کند که بیشتر در حاشیه خاکی کانالهای عبور آب است.جالب است بدانید که این موش بسیار مهاجم ، گوشتخوارو شناگر قابلی است.
خطرات موش
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی موشها سالانه ۳۳ ملیون تن مواد غذایی را از بین می برند که برای تغذیه ۱۳۰ ملیون نفر کافی است. از آن گذشته بعلت رشد شدید دندانها موجب خرابی مواد و تجهیزات در انبارها، کارخانجات و … می گردند و مردم باید هزینه های زیادی بابت سمپاشی منزل و… پرداخت کنند.

از طرف دیگر بیماری های منتقله توسط جوندگان موجب اهمیت پزشکی این موجودات است که مبارزه با آنها را حائز اهمیت می گرداند. جوندگان به عنوان مخزن بسیاری از بیماری های مسری انسان و حیوانات می باشند که بعضی از آنها به وسیله خود جوندگان و برخی دیگر توسط انگل های خارجی آنها به انسان و حیوانات منتقل می شوند.

بیماری هایی که توسط جوندگان منتقل و پخش می شوند طیف وسیعی دارند، نظیر طاعون، جذام، تولارم، تب راجعه، سل، کچلی، لپتوسپیروز، بیماری لایم و … .
چگونه موش را پیدا کنیم؟

الف- اقدامات محیطی

۱ – جلوگیری از ورود موشها به داخل اماکن شامل:

– مسدود نمودن سوراخهای کنار دیوار
– تعویض شیشه ودربهای شکسته
– نصب توری بر روی سوراخها و منافذ فاضلاب
– غیرقابل نفوذ نمودن درهای ورودی
– قراردادن زباله در کیسه های دربسته
– تعمیرکردن لوله های آب و جلوگیری از چکه کردن آنها
۲- روش انبار سازی صحیح مواد غذائی

ب – اقدامات مکانیکی

نصب تله در محل عبور موشها

موشها از چه بویی متنفرند؟
استفاده از تله های زنده گیر با کاربرد مواد غذائی جاذب موشها مانند خیار، گردو

استفاده از تله های کشته گیر با کاربرد مواد غذائی جاذب موشها مانند خیار، گردو

استفاده از چسب های مخصوص که باعث به دامک افتادن موش ها میشود

لاشه موشها را باید ضدعفونی نمود و آنها را در کیسه های در بسته قرارداد

سم موش
استفاده از طعمه های مسموم باعث ازبین رفتن انها میشود

سم موش کش
در انبارها و کشتی ها و اماکنی که امکان مسدود کردنشان وجود داشته باشد از انواع طعمه استفاده میشود.